De dingen die er zijn (bonus blog)

7 januari 2024 - Forrest, Australië

Met mijn familie op bezoek keek ik voor de tweede keer met nieuwe ogen naar mijn omgeving. Dingen die gewoon net iets anders zijn dan in Nederland. Dus in deze speciale editie bonus blog: random kleine dingen die anders zijn.

Laten we het doen als een soort tour door het huis. Want als ik begin met de sleutel in het slot te steken, lijkt het wel alsof het per dag veranderd welke kant ik de sleutel op draai om de deur te openen. Oke, nu overdrijf ik, maar per deur verschilt het wel wat ‘open’ of ‘dicht’ is. Gelukkig laat ik me daar absoluut niet gek door maken, en heb ik ook zeker niet met paniek in een (lees: meerdere) WC hokje(s) gezeten omdat het slot niet open wilde. Neuuhhh….

En als ik dan de sleutel de juiste kant op heb gedraaid, houd ik hem angstvallig vast. Bang om hem in de diepe krochten van het huis te laten vallen. Zó slim om die verwarming met een groot rooster in de vloer te maken… vooral als ik die verloren prullaria op de bodem zie liggen. Maar gelukkig is het in het algemeen warm genoeg dat die verwarming niet nodig is. Dus ik zet een raampje open. Dat is ook oprecht wel slim bedacht: om al die enge Australische beestjes buiten te houden zit er een hor voor het raam! Oke oke, dat kennen wij ook. Alleen het raam hier klapt naar buiten open. Dus binnen zit er een klein draai-dingetje waarmee het raam naar buiten wordt geduwd, zonder dat je een gat in de hor nodig hebt. Die hor is ook wel nodig want de muggen hier zijn redelijk agressief.

Iets anders wat me af en toe ook irriteert zijn de stopcontacten. Niet alleen hebben ze een fijne andere vorm waardoor ik een adapter nodig heb. Neeeeeee, deze stopcontacten komen stuk voor stuk geleverd met een eigen aan-en-uit-knopje. Al menig keer heb ik gefrustreerd mijn laptop verder leeg zien lopen, terwijl de stekker toch ècht in het stopcontact zit. Oh, stopcontact staat nog uit…..

Hier kan ik geen mooi bruggetje voor verzinnen, maar ik wil het toch even hebben over de koelkast in de kantine van stage. Ik dacht dat Nederlanders melkdrinkers waren! Maar nog nooit heb ik een gezamenlijke koelkast gezien waar wekelijks melk wordt geleverd voor algemeen gebruik. Koffie met melk? Here you go! Breakfast cereals at work? Got you covered!

Ze hebben hier een andere versie van korfbal: netbal! Goed, ik ga de exacte verschillen hier niet voor je uitleggen, maar mijn suggestie is dat iemand dit spel bedacht heeft, en ergens tijdens het vertalen zijn enkele regels een ietsepietse beetje veranderd.

Ohja, en de katten hebben een avondklok. Om 6 uur moeten ze thuis zijn 😉

Laat ik het maar niet hebben over de vele bordjes, briefjes en andere signalen die je vertellen hoe haaientanden op de weg werken (je hebt toch een rijbewijs?!), of hoe je een WC moet gebruiken, naast alle andere waarschuwingen over wat voor verschrikkelijke dingen jou en de rest van je familielijn overkomen als je de lepel niet in de juiste la legt. Ze moeten alles uitspellen. Beetje het niveau dat je de kat niet in de magnetron mag stoppen.

Als we dan toch in de keuken eindigen, het water hier smaakt naar chloor. Natuurlijk, dat kennen we ook van andere landen. Maar in veel huizen kun je dus een filter vinden, of een fles in de koelkast, die magisch de chloorsmaak vermindert. Oh dat doet me ook denken aan de openingstijden van winkels, maar vooral horeca zaken. Tijdens de reis met de familie liepen we er tegenaan dat sluitingstijden onbetrouwbaar zijn. Als de medewerkers naar huis willen, dan is het tijd om te sluiten zo lijkt het wel. We zaten bij een cafeetje om half 4 aan de koffie en thee, toen we de mededeling kregen dat ze gingen sluiten. Zo’n relaxte werksfeer heb ik in Nederland nog nooit gezien!

Dat was het weer. Doei!

1. Petra:
    7 januari 2024
    De katten moeten om 6 uur thuis zijn?? Wie beslist dat dan? De overheid? En als je kat gewoon buiten is, hoe kan je er dan voor zorgen dat ze precies 6 uur weer terug zijn?
  2. Jinke:
    7 januari 2024
    Grappig genoeg kan de overheid dat dus beslissen. Het ding is dat de katten te veel inheemse vogels eten. Dat maakt dat sommige vogelsoorten toch wel een zwaar leven hebben. Als je kat wel buiten is.... Ja volgens mij kun je een boete krijgen, maar hoe ze er precies achter komen dat het jou kat is weet ik niet.
    Ik heb sws niet veel katten gezien, maar degene die er wel zijn hebben vaak een automatisch luikje. dus die gaat gewoon dicht na een bepaalde tijd waardoor kat wel naar binnen kan maar niet naar buiten.
    Gelukkig kan Milo wel naar buiten als hij wil :)
  3. Petra:
    Wow, wat een land
  4. Rianne:
    8 januari 2024
    Super grappig die verschillen!

Ik zei echt hard op 'nooooo' toen je vertelde dat je vast kwam te zitten op de wc, omdat je me ooit zo'n verhaal vertelde dat je dat wel eens vaker had meegemaakt. Gelukkig ben je er uit gekomen haha.

Oh wil je een foto maken van dat hor? Ik heb zoiets nodig voor hier hahaha
  5. Cooper:
    9 januari 2024
    Window screen is vital. I’ve woken up with spiders on the adjacent pillows before
  6. Sifra Swagerman:
    12 januari 2024
    Hahah zulke feitjes vind je niet in de reis catalogus 😂🤩