Een ruige start

17 november 2023 - Carnegie, Australië

Ik twijfelde nog al welke richting ik op zou gaan met dit verhaaltje. Deze week is namelijk nogal hectisch geweest. Met ups en downs. Laat ik maar bij het begin beginnen: de vliegreis!
Na een gebroken nacht wordt ik ’s ochtends door het uitzwaai comité naar Schiphol gebracht. Ongemakkelijk wachten, bespikkeld met knuffels en tranen. Tot over een maand, tot in mei, tot wanneer ik weer terug ben...
En dan is er het moment dat ik toch echt weg moest lopen, en dat zij daar blijven staan. Rustig blijven lopen. Met een dramatische blik achterom zie ik ze verderop staan. Zwaaien. Ik probeerde door het verkeerde poortje te lopen en wierp een onzekere blik achterom. Ze stonden daar. Ik haalde daar steun uit. Goed, oke ik kan dit. Gewoon even vragen. Doorlopen naar het juiste poortje. Weer even vragen. Ik zie ze onder me staan, in de hal. Een groepje bij elkaar. Ik stuur ze een vragende blik en ik krijg er  een terug. Oke, ja ik moet dit zelf doen.

Met vlagen gutst de onzekerheid uit m’n ogen. Waar ben ik mee bezig?!

Het eerste deel van de vliegreis naar Singapore ging best goed. Ik sprak wat Nederlanders en leunde op hun reis ervaring. Vanaf Singapore werd de reis helaas wat minder soepel. 5 uur overstap tijd na een slapeloze "nacht" was al pittig. Tel daar nog meer dan 4 uur vertraging bovenop en je hebt een uitstekend recept voor gaar gekookte stresskip. Goed, uiteindelijk kwam ik die in de nacht in Melbourne aan, waar twee lieve huisgenootjes me met de auto stonden op te wachten. Een ruime kamer met een zacht bed stond voor me klaar. Dit is dus de komende tijd mijn plekje. Dat was toch wel even slikken. De realiteit van de situatie begon op mijn schouders te drukken. Australië is wel heel ver weg....

In de afgelopen dagen ben ik dan ook heen en weer geslingerd tussen een gevoel van mijn plek vinden, en totaal misplaatst zijn. Ik heb de nabijgelegen winkel een beetje ontdekt,  een tripje naar de Clayton campus gemaakt en probeer het huis steeds meer als mijn plekje te maken. Als de huisgenootjes er zijn vind ik dat erg fijn. Ze zijn ontzettend aardig en betrokken. Donderdag hebben we met z'n alle een filmpje gekeken en zijn nog wezen poolen bij een nabijgelegen cafeetje. Dat soort dingen helpen wel bij een thuis gevoel :)

Even over de omgeving en het weer (want ja, ik ben en blijf Nederlander). Het weer is een beetje vergelijkbaar met de Nederlandse lente. Het is fijn om af en toe een vestje aan te hebben, maar in de zon wordt het al snel warm. Er zijn veel bloeiende bloemen en planten en ik zie al verschillende onbekende diertjes (Eerste avond al een Possum in de Kauwgomballenboom gezien!). Toen ik in de trein zat liep het spoor een stukje boven de huizen, wat een mooi uitzicht gaf over dit deel van de stad. Rijen aan vrijstaande huizen in allerlei kleuren met groene tuintjes. Ieder huisje is anders met rare hoekjes en kapelletjes, en toch zijn ze allemaal hetzelfde. Het viel extra op dat alle huizen alleen een begane grond hebben. Maar ook zie ik veel groen. De wegen zijn breed opgezet, en hebben vrijwel allemaal iets van bomen. uitkijkend over de huizen zie ik al snel alleen maar bomen die boven de huizen uitsteken. Die bomen! Ongelooflijk wat een heerlijke geuren daar uit komen. Misschien is het de ochtend regen geweest, die nu opdroogt in een zacht zonnetje, maar de geuren barsten uit het groen! Er zijn ook veel verschillende soorten vogels, alleen klinken ze wel heel anders. Er is er eentje die een robot lijkt na te doen, terwijl andere soorten meer aan het krijsen zijn ipv fluiten!

Best veel verschillende indrukken al met al. De jetlag trekt langzaam weg en de dagen totdat de stage begint, worden er steeds minder. Ik kijk er erg naar uit om meer structuur in mijn dagen te hebben en ook daar nieuwe mensen te ontmoeten :)

Liefs, Jinke

1. Anne-Fleur:
    17 november 2023
    Wat fijn om te horen dat je veilig bent aangekomen. Dubbele gevoelens en een gevoel van “help” dat je overspoelt, snap ik en volkomen oké! Gun jezelf de tijd om te settelen, dit gevoel te hebben en dan langzaam onder gedompeld te worden in het leven Down Under.
  2. Rianne:
    17 november 2023
    Wat heb je dit weer enorm mooi verwoord Jinke! Ik ben blij dat je heelhuids bent aangekomen aan de andere kant van de aarde en opgevangen bent door lieve huisgenootjes. Ik vind het enorm dapper dat je deze tocht bent aangegaan, met alle onzekerheden die erbij horen. Er zullen vast nog meer onzekerheden bij komen, maar geef jezelf de ruimte en tijd om de emoties te ervaren en om te aarden. Geniet van het weer! Hier in Drenthe is het veelal grouw, nat, en fris, met af en toe de zon. Ik zie je foto's graag tegemoet :)
  3. Biba:
    17 november 2023
    Heel fijn en eerlijk geschreven Jinke, absolute topper en avonturier dat je bent!! Ik kijk heel erg uit naar alle toekomstige posts :)
  4. Marinka:
    18 november 2023
    Hey lieve Jinke, pfoe wat een avontuur ben je aangegaan, dat zal je indd niet in de koude kleren gaan zitten, fijn dat je ondanks tegenstribbels van zowel je buik als je hoofd je ook momenten hebt dat je jezelf helemaal kunt overgeven aan het geweldige gevoel van: I DID IT!!!!! en daar mag je zooooo trots op zijn!
    heel veel succes en kan niet wachten op volgende avonturen van je! je wordt gemist :D
  5. Dylan:
    21 november 2023
    Leest lekker Jinke. Fijn dat je tijd hebt voor het acclimatiseren. Heel veel plezier en succes met begin van de stage! Zie de foto's graag :-)
  6. Maaike:
    21 november 2023
    Fijn dat je goed bent aangekomen Jinke!! Wens je heeel veel mooie avonturen toe!
  7. Rutger:
    23 november 2023
    Wat een tocht was die heenreis zeg! Maar goed om te lezen dat het langzaam de goeie kant op gaat daar :) ben wel heel benieuwd naar die vogels nu zeg! (P.S., ik ben voor een keer niet vergeten een reisblog te checken, woeh!)
  8. Jinke:
    23 november 2023
    Ik word ontzettend blij van het lezen van de reacties!
    Mocht je een melding willen krijgen, dan kun je je aanmelden voor de mailinglijst :)